Martinské hole

Turiec
Turčianska záhradka na bicykli, z Vrútok, cez Turčianske teplice až do neviem kam.

Populárne v zime, ale na jar, v lete a na jeseň sú Martinské hole ešte čarovnejšie. Vrch umožňujúci prechod z Martina do Rajeckých Teplíc a Žiliny. Samozrejme, iba ak máte horský bicykel a kopu sily.

Na cestu sa vydajte z Vrútok, smerom na Kolóniu Hviezda. Po prejdení cez frekventovanú hlavnú cestu nasleduje stúpanie pomedzi domy. Na križovatke odbočte vľavo. Po čase domy ustúpia lúkam a o kúsok ďalej sa tie zmenia na zalesnený terén. Tam vás privíta smerovacia tabuľa, vydajte sa doprava po asfaltke. Cesta má mierne stúpanie a cestou nahor prejdete približne 18 kilometrov. Môžete si otestovať svoje sily, keďže na tejto trase sa pravidelne koná časovka do vrchu. Točitá cesta vám občas ukáže výhľad nadol a vy tak môžete zistiť, v akej časti cesty sa nachádzate a koľko vás ešte čaká. Po chvíli trápenia, fučania a potenia sa ocitnete medzi horskými chatami, odtiaľ je to už len kúsok k vysielaču, vo výške 1 466 m.n.m.

Dĺžka trasy:       53.9 km profil okolo neusidler see den1
Stúpanie:       1 350 m
Najvyšší bod:       vysielač Martinské hole   1 466 m.n.m

Pohoria:       Malá Fatra, Súľovské vrchy

Linky:       GPS dáta
        Google earth dáta                   Náročnosť: narocnost stredna
        Bikemap trasa                   Kategória: Šport
        Blízke Geocaching miesta                   Vhodné pre: horské bicykle

Niektoré chaty sú pre turistov a cyklistov otvorené celoročne, keďže tú najnáročnejšiu časť cesty už máte za sebou, môžete si pobyt vo výškach vychutnať a ostať tu dlhšie. Najkrajší výhľad na okolité vrchy je z cesty smerom k vysielaču, za pekného počasia uvidíte až na Tatry. Ak ste sem vyšľapali na konci leta, môžete sa posilniť čučoriedkami a brusnicami, ktoré tu rastú v hojnom počte.

Martinské hole
Výhľad cestou cez Martinské hole.

Ak ste sa už dostatočne pokochali výhľadom a prírodou, zozjazdujte po modrej cyklistickej značke smerom na západ. To, čo ste tak krvopotne šľapali, zídete za pár minút a ocitnete sa v mestečku Kunerád, ktoré je známe loveckým zámkom postavenom v secesnom štýle francúzskej architektúry. Z Kunerádu pokračujte do Rajeckých Teplíc. Tu sa nachádzajú výborné kúpele s wellness centrom, ak máte čas a chcete sa uvoľniť po náročnom výstupe. Ak nie, pokračujte ďalej smerom na Zbyňov. Zo Zbyňova pôjdete po žltej turistickej značke poľnou cestou na druhý najvyšší kopec Súľovských vrchov, Žibrid vo výške 867 m.n.m.

Žibrid, váš druhý dnešný kopec, predstavuje stúpanie približne 200 metrov, čo je po 1100 výškových metroch pri výstupe na Martinské hole takmer nič. Na vrchu Žibridu sú mohutné skalné bralá, tie však obídete a budete pokračovať na druhú stranu Súľovských vrchov, po žltej značke až do Súľova.

V Súľove sa napojíte na asfaltovú cestu vedúcu do Jablonova a odtiaľ do Bytče na železničnú stanicu. Ak máte čas, zastavte sa v Súľove a pozrite si Súľovský hrad, postavený na skalách na vrchu Roháč, obklopený zeleňou, ku ktorému sa dostanete po zelenej značke zo Súľova. Hrad sa nachádza na náučnom chodníku Súľovské skaly, ktorý prechádza národnou prírodnou rezerváciou, kde sa nachádza množstvo skalných útvarov pripomínajúcich skalné mesto. Výhľady z nich na okolitú krajinu sú očarujúce.

V blízkosti sa nachádza niekoľko prírodných zaujímavostí, napríklad jaskyňa Šarkania diera, známa archeologickými nálezmi z doby kamennej, 8 metrov vysoká Obrovská brána, ku ktorej sa dostanete len pomocou rebríkov, či Hlbocký vodopád, známy aj pod názvom Súľovský s výškou 15 metrov.

Krčmy a reštaurácie po ceste