Nádherné cyklotrasy východného Slovenska

Dostať sa na najnižší aj najvýchodnejší bod Slovenska, ochutnať skvelé vína, vidieť korytnačky, ísť cez Vihorlatský prales a popritom vidieť mnoho prírodných a historických krás Slovenska. To všetko sa dá zvládnuť aj na vlastný pohon na bicykli. Prinášame vám 3 tipy na nádherné výlety, ktoré môžete absolvovať na východnom Slovensku.

Zemplínsky okruh

Trasa dlhá 174 km ponúka množstvo zaujímavých miest, ktoré vás očaria. A nebude to len skvelé Tokajské vínko, ktoré vám pomotá hlavu. Tento okruh si môžete rozdeliť na dva dni, obzvlášť, ak by ste to s degustáciou prehnali. Ak si chcete užiť vínko bez výčitiek, ukončite svoj prvý deň v jednej z tokajských dediniek a nechajte sa unášať chuťou vín, nádherou vinohradov a atmosférou tokajských pivníc. Trasa je vhodná pre trekové aj horské bicykle.

Tokajské víno
Vyberte si jednu z tokajských dediniek, v ktorej sa zastavíte na pohárik skvelého vínka.

Popis trasy

Z Košíc sa vydajte na zelenú smerom na Nižnú Myšľu. V Nižnej Myšli sa vyberte po modrej cyklotrase, potom sa napojte na žltú cyklotrasu, prejdete cez rieku Olšava a opäť sa napojíte na zelenú cyklotrasu, po ktorej idete až do Slanca. V Slanci vybehnite na Slanský hradný vrch, na ktorom sú pozostatky gotického hradu z 13. storočia.

Zo Slanca pokračujte po zelenej (č. 5713) a červenej cyklotrase (č. 23). Kto má čas a chuť vydá sa objavovať Kresanú skalu – andezitové skalné útvary, ktoré vznikli stuhnutím lávy a vytvorili zaujímavé viacuholníkové kamenné stĺpce.

Vráťte sa naspäť a pokračujte po zeleno-červenej cyklotrase smerom na Čatorňu. Cestou sa zastavte pri jazere Izra, kde sa môžete osviežiť vo vode a oddýchnuť. Kto oddychovať nechce pokračuje do Čatorne. Najjednoduchšie to bude cyklotrasou na sever maďarska smerom na Pusztafalu a odtiaľ na naspäť na Slovensko do obce Brezina a do Luhyne, kde si môžete doplniť energiu v Kolibe Luhyňa. Po výdatnom obede je čas dať si vínko priamo z tokajských vinohradov. Prejdite do obce Čerhov, Malá a Veľká Tŕňa, Černochov a zastavte sa v jednej z nich aspoň na pohárik vínka alebo aj na noc. Okrem vína môžete v Tokaji objaviť aj stredoveké tufové pivnice z 15. storočia.

Z Tokaja sa vyberte na najnižšie položené miesto Slovenska do Klinu nad Bodrogom, ak máte pre takéto miesta slabosť. Kúsok od najnižšie položeného miesta sa nachádza Národná prírodná rezervácia Tajba, kde pri troche šťastia uvidíte korytnačky močiarne, ktoré tu žijú. Z Tajby pokračujte smerom do obce Zatín, kde sa nachádza prírodná rezervácia Zatínsky luh. Prejdite poľnou cestičkou popri meandroch a mŕtvych ramenách Latorice až sa dostanete na cestu (č. 555) a vydajte sa smerom Veľké Kapušany až do Michaloviec. Z Michaloviec sa vydajte za zaslúženým oddychom na Zemplínsku Šíravu.

• Hrad Slanec,
  • Kresaná skala – andezitové skalné útvary,
  • Tokaj – tufové pivnice, víno,
  • Klin nad Bodrogom – najnižší bod na Slovensku – 94 m.n.m.,
  • Tajba – korytnačky,
  • Zatínsky luh,
  • Zemplínska šírava.

Trasa

Košice – Nižná Myšľa – Slanec – Kresaná skala – Izra – Čatorňa – Pusztafalu (Maďarsko) – Brezina – Kazimír – Koliba Luhyňa – Čerhov – Veľká Tŕňa – Malá Tŕňa – Černochov – Viničky – Klin nad Bodrogom – Tajba – Somotor – Zatín – Zatínsky luh – Veľké Kapušany – Michalovce – Zemplínska šírava

Okolo morského oka

Trasa z Michaloviec okolo Morského oka a späť meria približne 92 km. Konečná dĺžka závisí od toho, či absolvujete celý okruh alebo si cestu skrátite po zelenej cyklotrase. Komu sa však máli prírodných krás aj najazdených kilometrov, môže pokračovať cez Poloniny do najvýchodnejšej obce na Slovensku – táto trasa meria približne 130 km. Ideálne pre trekové aj horské bicykle.

Morské oko
Jedno z najkrajších zátisí na Slovensku ponúka jazero Morské oko.

Popis trasy

Vyrazte z Michaloviec smerom na Zalužice a Lúčky (južná strana Zemplínskej Šíravy) až natrafíte na modrú cyklotrasu a prejdete cez obce Jovsa, Poruba pod Vihorlatom a Vyšná Rybnica. V nej odbočte na Remetské Hámre. V Remetských Hámroch začína modrá okružná cyklotrasa okolo Morského oka, ktorá má dĺžku 30 km. Trasa vedie udržiavaným lesným chodníkom. Na dvoch miestach sa na ňu napája zelená cyklotrasa s dĺžkou viac ako 6 km, ktorá vás zavedie k Hrádzi Morského oka.

Morské oko alebo Veľké Vihorlatské jazero leží v sopečnom pohorí Vihorlatských vrchov. Toto tretie najväčšie prírodné jazero na Slovensku vzniklo sopečnou činnosťou a dosahuje hĺbku až 25 m. Platí tu najvyšší stupeň ochrany, preto sa v jazere nedá kúpať ani člnkovať. Osviežiť sa však môžete cestou v Remetských Hámroch alebo priamo v bufete pri jazere.

Jazero patrí do chráneného územia Vihorlatský prales, ktoré je vďaka zachovalým 240-ročným bukovým pralesom, súčasťou Svetového prírodného dedičstva UNESCO. Okrem flóry tu žijú vzácne druhy živočíchov – mlok, rys ostrovid, vydra riečna, rôzne druhy netopierov, vlk, chrobáky, motýle a vzácne druhy vtákov. Stačí sa len zastaviť, poobzerať a vychutnávať nádhernú prírodu.

Kto má chuť môže sa vydať po turistickej trase na vyhliadku na Sninský kameň. Keďže sa nachádzate v prísne chránenej oblasti, bicykel odložte v bufete alebo vynechajte túto turistickú časť cesty.
Ak sa chcete dostať na najvýchodnejší osídlený bod Slovenska, do Novej Sedlice, Pod Zlomami odbočte na žltú cyklotrasu, ktorá vás dovedie ku Karpatskej magistrále. Vydajte sa na sever Karpatskou magistrálou a na Križovatke Jalová odbočte na modrú cyklotrasu, ktorá vás dovedie až do Novej Sedlice.

Turisti na Sninskom kameni
Ak sa rozhodnete vyjsť na Sninský kameň, výhľad z neho určite bude stáť za to.

• CHKO Vihorlat – Vihorlatský prales,
  • Fauna a flóra Morského oka,
  • Sninský kameň – vedú naň turistické trasy, ktoré sa prelínajú s cyklotrasou okolo Morského oka,
  • Nová Sedlica – najvýchodnejšia obec na Slovensku.

Trasa

Michalovce – Zalužice – Lúčky – Jovsa – Vyšná Rybnica – Remetské Hámre – Okolo Morského oka – odbočiť na zelenú cyklotrasu (Potašňa alebo Jelenia lúka) – *Remetské Hámre – Vyšná Rybnica – Kusín (trasa zo severnej časti Zemplínskej Šíravy) – Michalovce

*Alternatívna trasa: Pod Zlomami – žltá cyklotrasa – Diel (Karpatská cyklomagistrála) – Stakčín – Križovatka Jalová – Príslop – Ulíč – Nová Sedlica

Z Pienin okolo Tatier

Byť na Východe a nevidieť Tatry a Pieniny by bola veľká škoda. Táto 75 km dlhá trasa vám dá zabrať vďaka stúpaniam, ale odmení vás nádhernými výhľadmi a okolitou prírodou. Časť trasy vedie cez nespevnené lesné cyklotrasy, a preto je vhodná pre horské bicykle.

Popis trasy

Po červenej cyklotrase (č. 14) vyrazte z Červeného Kláštoru smerom do Spišskej Starej Vsi, kde začína úsek stúpania. Na Magurskom sedle sa napojte na modrú cyklotrasu, po ktorej budete pokračovať v stúpaní až do Magurky.

V Magurke odbočte na žltú cyklotrasu a sklesajte po nespevnenej lesnej a lúčnej ceste do Ždiaru. V Ždiari sa napojte na Podtatranskú cyklomagistrálu a pokračujte po nej až do Horného Smokovca alebo pokračujte po cyklomagistrále až do Štrbského Plesa. Ak ste len na jednodňovom výlete, tak v Hornom Smokovci odbočte na modrú cyklotrasu, ktorá vás dovedie do Popradu.

Cyklista vo Vysokých Tatrách
Vychutnajte si nádherné hory a štíty Vysokých Tatier zo sedla bicykla.

• Splavovanie Dunajca,
  • Červený Kláštor – gotický kláštor zo 14. storočia,
  • Belianske Tatry,
  • Belianska jaskyňa – najväčšia a jediná sprístupnená vysokohorská kvapľová jaskyňa v TANAPe,
  • Botanická záhrada v Tatranskej Lomnici – rozprestiera sa na ploche 3,2 hektára v nadmorskej výške 850 m a nájdete v nej 330 druhov tatranských rastlín a stromov,
  • Lomnický Štít, Gerlachovský štít a nekonečné výhľady na hory.

Trasa

Červený Kláštor – Spišská Stará Ves – Magurské sedlo – Magurka – Ždiar – Tatranská Kotlina – Horný Smokovec – Poprad

Pozrite si tiež, aké nádherné cyklotrasy môžete absolvovať na strednom Slovensku