Úžasné cyklotrasy stredného Slovenska

V druhej časti cyklovýletov zo Slovenska vám ukážeme, ako sa dá prejsť na bicykli okolo štyroch národných parkov v jeden deň, ako si môžete poriadne „zamakať“ do kopca, ale aj oddýchnuť v kúpeľoch, schladiť sa v jaskyni a zrelaxovať v tieni vzácnych stromov.

Kráľova hoľa na bicykli
Výstup na Kráľovu hoľu bude odmenený nádherným výhľadom na okolie.

Z Telgártu do Telgártu cez Kráľovu hoľu

Na 65 km dlhej trase zažijete toho naozaj veľa. Čaká vás príjemná cesta popri kľukatých meandroch Hrona, náročný výstup, ktorý bude na konci odmenený nádherným výhľadom na Spiš, Vysoké Tatry, Liptov a Horehronie, a komu sa bude máliť, môže sa po ceste schladiť v jaskyni Dudlavá skala alebo v Dobšinskej ľadovej jaskyni. Trasa je vhodná pre horské bicykle.

Popis trasy

Z Telgártu vyrazte po ceste č. 66 smerom na vlakovú stanicu Telgárt až do obce Červená Skala. Cesta sa chvíľu prelína so žltou cyklotrasou – po nej však ďalej nepokračujte. Prišli by ste o nádherné pohľady na meandre Hrona, ktorý sa kľukatí popri ceste. Z Červenej Skaly pokračujte po ceste (č. 66) do obce Šumiac, kde sa môžete rozhodnúť, či si odskočíte do jaskyne Dudlavá skala (vyberte sa po modrej cyklotrase), ktorá je najvyššie položeným náleziskom skamenelín mäkkýšov alebo idete rovno na vec a vystúpate na Kráľovu hoľu.

Viac ako 1 000 m stúpanie na Kráľovu hoľu začína v Šumiaci. Vydajte sa po zelenej cyklotrase. Po 5 km prídete na križovatku dvoch cyklotrás, pokračujte po žltej, ktorá vás dovedie až na vrch Kráľovej hole. Cestou sa môžete osviežiť pri prameni Zubrovice. Z Kráľovej hole sa vráťte po rovnakej ceste naspäť a pri križovatke so zelenou cyklotrasou pokračujte smerom na Havraniu skalu a Pusté pole. Ak ešte máte chuť a silu, pokračujte až na Pusté pole a potom do Dobšinskej ľadovej jaskyne.

Pokiaľ na jaskyňu nie je čas, na križovatke cyklotrás nepokračujte na Pusté pole, ale odbočte vpravo a pokračujte po zelenej cyklotrase až kým neprídete na Besník. Odtiaľ vám žltá cyklotrasa dovedie naspäť až do Telgártu.

Zaujímavosti na ceste

• Dobšinská ľadová jaskyňa (12 km z Telgártu) – patrí k najväčším ľadovým jaskyniam v Európe s hrúbkou podzemného ľadu až 26 m. Vďaka svojmu významu bola zaradená do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO,
  • Jaskyňa Dudlavá skala – významné paleontologické nálezisko, kde sa našli skameneliny mäkkýšov pochádzajúcich z neskorých štvrtohôr,
  • Meandre Hrona – medzi obcami Telgárt a Červená Skala sa kľukatí horny tok rieky Hron a vytvára geomorfologicky a botanicky významné miesto,
  • Hrad Muráň (16,5 km z Telgártu) – bol postavený v 13. storočí, no jeho pôvodný vzhľad sa nezachoval, pretože bol o dve storočia neskôr prestavaný. Pozostatky hradu sa nachádzajú vo výške 935 m.n.m. –Muráň je tak tretí najvyššie položený slovenský hrad,
  • Kráľova hoľa – je najvyšší vrch východnej časti Nízkych Tatier – 1 946,1 m.n.m.,
  • Hnilecká jelšina – Národná prírodná rezervácia, v ktorej nájdete vzácne, chránené a ohrozené druhy fauny a flóry.

Trasa

Telgárt – Šumiac-Červená Skala – Šumiac* – Kráľova hoľa – Hnilecká jelšina** – Besník – Telgárt

*jaskyňa Dudlavá skala – Šumiac – Kráľova hoľa

**Dobšinská ľadová jaskyňa – Besník – Telgárt

Banská Štiavnica
Na cyklovýlet cez Štiavnické vrchy vyrazte z Námestia sv. Trojice v Banskej Štiavnici.

Menej náročná trasa cez Štiavnické vrchy

Banská Štiavnica a jej okolie ponúka nekonečné množstvo zaujímavých cyklotrás, pri ktorých objavíte čarovné miesta a zažijete vždy niečo iné. Tá, ktorú sme pre vás vybrali meria niečo cez 46 km a je vhodná pre trekové bicykle. Ponúkne vám pohľad na Kamenné more, oddych v kúpeľoch, či možnosť hľadať pozostatky Pustého hradu.

Popis trasy

Z Nám. sv. Trojice v Banskej Štiavnici sa vyberte k tajchu Červená studňa (asi 1,3 km). V Červenej studni sa napojte na zelenú cyklotrasu (č. 5562) smerom na Bartkov Majer a pokračujte po nej, až pokiaľ neprídete na križovatku s Vyhnianskym okruhom (modrá cyklotrasa). Vyberte sa smerom na Vindišlajtňu, Vyhniansky okruh vás dovedie až do Dolinky, odkiaľ môžete zájsť do Vodného raja vo Vyhniach, kde si môžete oddýchnuť a zrelaxovať.

Ak oddychovať nechcete, pokračujte po modrej cyklotrase až prídete na rázcestie štyroch cyklotrás. Vyberte sa po žltej, ktorá vás dovedie ku Kamennému moru. Z Kamenného mora sa vráťte späť na Vyhniansky okruh. Asi 1 km pred obcou Repište bude odbočka na Pustý hrad, je to neznačená cyklotrasa. Ak vás zaujíma história a radi hľadáte pozostatky hradov, vyberte sa na Pustý hrad, z ktorého už naozaj neostalo veľa.

Pokiaľ na hrad nejdete, pokračujte do obce Repište a odtiaľ prejdite do Sklených Teplíc. V Sklených Tepliciach budete mať druhú príležitosť na oddych v kúpeľoch. Po oddychu sa vydajte po ceste č. 2498 do Podhoria. Cestu vám bude spríjemňovať pohľad na rieku Teplá, ktorá tečie popri ceste.

V Podhorí odbočte vpravo na červenú cyklotrasu, ktorá sa napojí na žltú cyklotrasu a tá vás dovedie až do Banskej Štiavnice.

Zaujímavosti na ceste

• Banská Štiavnica – len samostné mesto stojí za objavovanie. Nájdete tu množstvo ciest, ktoré vás dovedú k výhľadom na mesto a jeho okolie, môžete navštíviť múzeá, galérie, poprechádzať sa okolo tajchov. Nie divu, že je zapísané v Zozname svetového dedičstva UNESCO,
  • Arborétum Kysihýbel – na ploche 7,7 ha nájdete viac ako 260 druhov rôznych cudzokrajných drevín, najmä zo Severnej ameriky,
  • Štiavnické vrchy – rozlohou najväčšia CHKO na Slovensku. Vulkanické pohorie v sebe ukrýva množstvo vzácnych minerálov, je tiež miestom banských diel a technických pamiatkok,
  • Zveropark Revištské Podzámčie – ak ste na výlete s deťmi, určite zájdite do losieho zveroparku, kde okrem losov žije ďalších 30 druhov zvierat. Je tu jazero, v ktorom plávajú ryby, vodopád, lúka vhodná na piknik, rozhľadňa a množstvo aktivít pre deti,
  • Vodný raj Vyhne,
  • Kúpele Sklené Teplice,
  • Kamenné more – nad obcou Vyhne sa nachádza najväčšie kamenné more svojho druhu v Karpatoch. Ak budete mať šťastie, môžete tu zazrieť aj vzácne druhy plazov, napr. Kriticky ohrozenú jaštericu múrovú,
  • Pustý hrad – pozostatky hradu z 13. storočia. Začiatkom 19. Storočia bola časť jeho stavebného materiálu použitá pri stavbe kostola v Sklených Tepliciach.

Trasa

Banská Štiavnica – tajch Červená studňa – Bartkov majer – Vyhniansky okruh – Vindišlajtňa – Dolinky (Vyhne) – Kamenné more – Vyhniansky okruh – Pustý hrad/Repište – Sklené Teplice – Podhorie – Banská Štiavnica

Výhľad z trate do Malinô-Brdo
Na trase z Revúcej do Malinô Brdo nebude núdza o nádherné výhľady.

Okolo štyroch národných parkov

Žiť v malebnej malej krajine má svoje výhody. Vďaka jej kompaktnosti môžete na bicykli prejsť za jeden deň okolo štyroch národných parkov. Trasa je síce dlhá 150 km, ale poskytne vám nádherné výhľady, ktoré vás budú počas celej cesty sprevádzať a motivovať. Vydajte sa cez Muránsku planinu, Nízke a Vysoké Tatry až k Veľkej Fatre, spoznajte tieto parky zo sedla bicykla, obdivujte krásu hôr, prírody aj historické miesta. Trasa je vhodná pre trekové aj horské bicykle, keďže časť cesty vedie cez nespevnený terén.

Popis trasy

Začnite v Revúcej, kde sa nachádza Múzeum prvého slovenského gymnázia. Po ceste č. 532 alebo zelenej cyklotrase sa vyberte do Muráňa a odtiaľ naberte smer Tisovec (červená cyklotrasa). V Tisovci sa napojte na cyklomagistrálu Liptov-Horehronie-Gemer (červená), ktorá vás dovedie až k vodnej nádrži Čierny Váh. Tento úsek cesty vás čaká náročné stúpanie, odmenené príjemným klesaním. Zároveň prejdete z Národného parku Muránska planina do Nízkych Tatier.

V Čiernom Váhu sa napojte na Liptovskú cyklomagistrálu (červená), ktorá vás dovedie cez Svarín, Liptovský Hrádok a Iľanovo až do obce Demänovská Dolina, odkiaľ sa môžete vydať do Demänovskej doliny a navštíviť tam niektorú z jaskýň alebo sa občerstviť v miestnych kolibách a reštauráciách. Po občerstvení pokračujte v Liptovskej magistrále na Lazisko, Liptovské Kľačany a Partizánsku Ľupču.

V Partizánskej Ľupči sa odpojte z Liptovskej magistrály a pokračujte po zelenej/modrej cyklotrase, ktorá vás dovedie cez Liptovský Sliač až do Ružomberku. V Ružomberku prejdite okolo Vojenskej nemocnice na Bottovu ulicu, na nej sa napojte na modrú cyklotrasu (č. 2418). Na konci Bottovej ulice odbočte vpravo a potom na Zelenú ulicu, ktorá vás vyvedie von z mesta.

Za mestom uvidíte po ľavej strane menší kostol a asi za 100 m bude rázcestník. Odbočte vpravo na žltú cyklotrasu a po asi kilometri dorazíte do Malinô Brdo.

Cyklotrasy v okolí Malinô Brdo
Z Malinô Brdo sa dá pokračovať v ďalších cyklocestách – menších či väčších, vždy nájdete krásne zákutia.

• Prvé slovenské gymnázium v Revúcej
  • Muránsky hrad – jeden z najvyššie položených hradov na Slovensku
  • Zubačka – Železničné múzeum – v Tisovci máte jedinečnú možnosť zažiť jazdu ozubnicovým parným vlakom na železničnej trati, ktorá vznikla koncom 19. storočia
  • Národný park Muránska planina
  • Národný park Nízke Tatry
  • Hrad Liptovský Hrádok – gotický hrad z 13. storočia prešiel rekonštrukciou a je otvorený verejnosti. Hrad spolu s kaštieľom dnes slúžia ako hotel a wellnes.
  • Národný park Vysoké Tatry
  • Demänovská ľadová jaskyňa – jedna z najstarších známych jaskýň v Európe. Po objavení Demänovskej jaskyne slobody záujem o Ľadovú jaskyňu výrazne upadol.
  • Demänovská jaskyňa slobody – najnavštevovanejšia jaskyňa s bohatou kvapľovou výzdobou
  • Národný park Veľká Fatra
  • Bešeňová – termálny vodný park so saunami, možnosťou masáží a rôznych procedúr
  • Vlkolínec – pamiatková rezerváciu ľudovej architektúry zaradená do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO

Trasa

Revúca – Muráň – Tisovec – Čierny Váh – Svarín – Kráľova Lehota – Liptovský Hrádok – Liptovský Ján – Ploštín – Demänovská dolina – Liptovské Kľačany – Biela Ľupča – Partizánska Ľupča – Liptovské Sliače – Ružomberok – Malinô Brdo

Pozrite si tiež naše tipy na nádherné cyklotrasy, ktoré môžete absolvovať na východnom Slovensku.